Verkoop golven en reizen

Photo by Fezbot2000 on Unsplash

Verkoop golven en reizen

Alles komt en gaat in golven

Komt er een tweede (corona) golf en wanneer komt die dan? En wat doen we eraan, zolang die er nog niet is? Allemaal vragen, terwijl er aan de Nederlandse kust elke minuut gemiddeld 14 golven aan land komen, van circa 50 centimeter hoog (volgens Rijkswaterstaat). Surfers worden daar niet warm van en reizen dus liever naar Portugal, Frankrijk of Noord Spanje. In de Golf van Biskaje zijn zelfs monstergolven geregistreerd zo hoog als een flatgebouw! Anderen vinden dit soort golven juist weer angstaanjagend en zoeken liever de bergen, vlaktes of juist wandelpaden op. Zo heeft iedereen een eigen voorkeur voor golven, maar ook voor reizen en ‘journeys’

Dat geldt waarschijnlijk ook voor ‘Learning Journeys’. Bij de een lijkt de learning journey een wandeltocht van A naar B. De ander wil juist een journey op een vlot met stroomversnellingen en opspattend water. Weer anderen willen zo lang mogelijk vliegen naar verre bestemmingen. Zo heeft iedereen een andere learning journey. Rustig, gepland of avontuurlijk. Net als die golven, die komen en gaan, is de ene journey niet beter of belangrijker dan de andere journey. Het zijn gewoon reizen en golven. Waar het om gaat, is er in mee te bewegen als het nodig is of zelf te bewegen, als je dat wilt.

Verkoop ook in golven

Het Verkoopvak ontwikkelt zich ook in golven. Handel werd al in de Bijbel in Genesis beschreven en handel hoort bij de mens. Maar sinds deze eeuw legde Jan Wage vanaf 1954 de basis voor een nieuwe manier van professioneel verkopen in Nederland en Europa. Sindsdien zijn er drie verkoopgolven en meer informatie hierover vind je in het ‘artikel geschiedenis verkoop’.

Met dit artikel wordt ook duidelijker waarom het theater van een Hard Selling Dealmaking President zo belangwekkend is. Donald Trump stelt zelf: ‘Deals are my art form. Other people paint beautifully or write poetry. I like making deals, preferably big deals’ (in een tweet in 2014). Hij is het prototype Hard Selling-Dealmaker en wil niets anders. Zelfs op het wereldtoneel draait het bij hem om deals. 

Journey, Don’t stop believin’

Wat je ‘journey’ ook is, welke golven gaan en welke golven komen, geloof vooral in je eigen reis. Net als de rock band Journey, Don’t stop believing. Geloof er heilig in. Werk elke dag met liefde en vol overgave aan je beste projecten, gevoelsmatig de juiste aanpak en aan de mooiste oplossingen.

YouTube player

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
De nieuwsbrief
Wilt u onze (maandelijkse) nieuwsbrief ontvangen, schrijft u zich daarvoor dan in?
ErrorHere