36 vragen om verliefd te worden in 1 uur

Hoe zou het zijn als je met 36 vragen verliefd kan worden? Zou je dit dan doen? Of juist niet en vind je het spannender om het stap voor stap te laten ontstaan? Of geloof je er eenvoudigweg niet in? In 1997 heeft een sociaal psycholoog toch onderzoek gedaan en stelde een vragenlijst op met als titel: ’36 vragen om verliefd te worden’. Bij wetenschappelijke experimenten hiermee bleek dat deze 36 vragen helpen om op een dieper niveau met iemand te verbinden. De vragen beginnen luchtig en worden geleidelijk persoonlijker, waardoor je je kwetsbaar opstelt en meer over de ander leert. Dit [...]

Read more...

Salesmanagement: 2023 – 2027

Hoe zou het zijn, als alles voorspelbaar was? Wordt het dan leuker of juist minder leuk? We leven in een roerige tijd met ontwikkelingen op diverse gebieden: economisch, sociaal-politiek, technologisch, ecologisch. Heel weinig lijkt voorspelbar en sommigen noemen deze tijd zelfs een ‘multi-crisis’ of ‘poly-crisis’. De toestand in de wereld en visie op de toekomst Ons Salesmanagement-expertpanel (van 15 Sr. Salesmanagement experts) heeft zomer 2023 met behulp van een DESTEP-analyse toch een strategische selectie gemaakt van factoren die de komende 2 jaar een significante impact hebben op salesmanagement en klantcontact. Van de zes DESTEP-factoren kozen zij Technologie (9,2 op 10), Ecologie [...]

Read more...

Ai, ai, ai waar zijn we toch allemaal mee bezig?

Tweede divisie, maar wereldschokkend Je verzint het niet. Marcus is een nieuwsgierige badminton-subtopper en hij ontwikkelde een nieuwe service ergens in een zweterige sporthal in Denemarken. Hij had nog nooit een wereld-topper verslagen en was voor niemand echt een bedreiging. Maar Marcus zijn nieuwe opslag of service ontketende een ware revolutie. Een klapschaats, maar dan als shuttle. Hij noemde zijn vondst ook nog ‘spinservice’ en goed mogelijk dat een paar Badminton Bobo’s er spinnijdig van werd. En wat doen managers als ze een innovatie niet onder de knie kunnen krijgen .. dan verbieden ze die. Wel zo comfortabel en alles [...]

Read more...

Vrede, het Verleden, Verkopers en Verder

Je haalt het kind wel uit de oorlog, maar hoe haal je de oorlog uit het kind? We leefden lang alsof er ‘alleen ver weg’ oorlog was, in Afghanistan, in Rwanda, in Syrië, maar Oekraïense gezinnen wonen tegenwoordig in bijna elke gemeente, in de buurt. Zo is het afgelopen jaar oorlog dichterbij gekomen, dan het decennialang was. Oorlog kruipt ook onder onze huid en het kan ons levenslang achtervolgen, als het niet goed verwerkt wordt. Daarom denken we nu aan 449 miljoen kinderen, die op dit moment (2021) opgroeien met oorlog, vreselijk geweld of in een conflictgebied. Bijvoorbeeld Nadine, vluchtte [...]

Read more...

Salesmanagement: 1999 – 2023

De fax lijdt onder prijserosie en mede door de opmars van e-mail verandert zakelijke communicatie serieus. De Vengaboys zijn super populair en Salesforce start in San Francisco met 3 man, in een klein kantoor naast het woonhuis van Marc Benioff. Twitter bestaat nog niet, Facebook start pas over drie jaar, Uber was alleen een Duits woord en #fakenews was onbekend. Bill Gates is voor het eerst de rijkste mens op aarde en Jeltsin wordt opgevolgd door Poetin. Het eerste Europese Salesmanagement studieboek viert haar eerste verjaardag. Dit was in het kort het jaar 1999 en er blijkt veel gebeurd [...]

Read more...
Photo by Fezbot2000 on Unsplash

Verkoop golven en reizen

Alles komt en gaat in golven Komt er een tweede (corona) golf en wanneer komt die dan? En wat doen we eraan, zolang die er nog niet is? Allemaal vragen, terwijl er aan de Nederlandse kust elke minuut gemiddeld 14 golven aan land komen, van circa 50 centimeter hoog (volgens Rijkswaterstaat). Surfers worden daar niet warm van en reizen dus liever naar Portugal, Frankrijk of Noord Spanje. In de Golf van Biskaje zijn zelfs monstergolven geregistreerd zo hoog als een flatgebouw! Anderen vinden dit soort golven juist weer angstaanjagend en zoeken liever de bergen, vlaktes of juist wandelpaden op. Zo heeft iedereen een eigen [...]

Read more...
Photo by Rémi Walle on Unsplash

Contact in corona-tijden

Kalm contact en verrassend verder Hans had de hele dag video-calls achter de rug, zei hij. Hij was drukker dan ooit, werkt bij een grote bank en was verrast met het telefoontje. Hij zei opeens: ‘ik praat opeens veel rustiger en voel me anders’. Arnold vroeg hem: ‘Is dat goed nieuws dan?’ ‘Jazeker goed nieuws’, zei hij,’het is best plezierig even omschakelen’. Het gesprek ging verder, zonder een concrete doelstelling of geplande uitkomst. Het contact was het doel. Verder niets.  En contact houden of contact maken, blijkt voor sommigen soms ook best moeilijk. Dit hoorden we onlangs van Frans, Salesmanager bij [...]

Read more...
Photo by Michał B on Unsplash

Gezond de zomer in

Ga je gezond de zon in? We zijn de afgelopen maanden geconfronteerd met onze sterfelijkheid en hoe we dachten ‘alles onder controle’ te hebben. Een virus heeft ons behoorlijk geraakt en bezig gehouden of juist stil gezet. Hoe we sterker uit het ‘lockdown-voorjaar’ kunnen komen, vraagt het nodige van onze veerkracht en verlangen. Social media hielpen in ieder geval niet. Onderzoek toonde dat uit tientallen miljoenen berichten, van Twitter en Facebook, ‘het sentiment’ rond corona negatief is geworden (volgens het CBS, tot 26 juni). Dat is jammer, want grote kans dat we met deze negativiteit niet gezonder worden. Juist nu het zomer [...]

Read more...
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
De nieuwsbrief
Wilt u onze (maandelijkse) nieuwsbrief ontvangen, schrijft u zich daarvoor dan in?
ErrorHere